Ze względu na aktualny rozwój pandemii Międzynarodowe Dni Messiaena Görlitz-Zgorzelec nie będą mogły się odbyć w najbliższym czasie. Po tym jak ograniczenia w życiu publicznym po raz kolejny zostały przedłużone przynajmniej do 18 kwietnia, stowarzyszenie Meetingpoint Music Messiaen czuje się zmuszone podjąć decyzję o odwołaniu festiwalu, który w styczniu już raz został przesunięty na wiosnę i miał się odbyć w dniach 29 kwietnia - 2 maja. Kiedy i czy w ogóle koncerty, wykłady i oprowadzenia będą mogły zostać zrealizowane, stoi na razie pod znakiem zapytania.
W nadchodzących tygodniach stowarzyszenie będzie prowadziło w tym temacie rozmowy z fundatorami i sponsorami festiwalu. Decyzja w tej sprawie zapadnie jednak najwcześniej w maju, jak informuje kurator festiwalu, Samuel Wagner.
Każdego roku w styczniu stowarzyszenie Meetingpoint Music Messiaen wspomina francuskiego kompozytora Oliviera Messiaena (1908-1992) i czas jego niewoli w görlitzkim obozie jenieckim Stalag VIII A. 15 stycznia 1941 roku Messiaen wraz z trzema innymi muzykami, współtowarzyszami niewoli, wykonał po raz pierwszy swoje dzieło „Kwartet na koniec czasu“. Prapremiera utworu miała miejsce dokładnie w tym obozie.
Dni Messiaena pielęgnują pamięć nie tylko o tym wyjątkowym muzycznym wydarzeniu, ale przede wszystkim o losach 120 tys. jeńców wojennych więzionych w Stalagu VIII A. Blisko 10 tys. z nich zmarło w obozie w Görlitz.
Z okazji 80. rocznicy prapremiery „Kwartetu na koniec czasu” Oliviera Messiaena, która miała miejsce 15 stycznia 1941 roku w obozie jenieckiem Stalag VIII A, w tym roku po raz pierwszy został wydany magazyn festiwalowy. W publikacji pojawiły się artykuły dotyczące m.in. kompozytora i okresu jego niewoli w görlitzkim obozie jenieckim. Oprócz tego dużo miejsca w magazynie poświęcone jest wieloletniej, polsko-niemieckiej pracy na rzecz pamięci, realizowanej przez stowarzyszenie. Szczegółowo przedstawiony został także tegoroczny program festiwalu pt. „Lęk i nadzieja” - magazyn przybliża sylwetki wszystkich artystów oraz pozwala poznać tło powstania poszczególnych koncertów i wydarzeń tegorocznej edycji.