Logika architektury nazistowskiego obozu koncentracyjnego odznaczała się formą, która była rygorystycznie podporządkowana jej funkcji jako instrumentu służącemu eksterminacji ludzi. Architektura obozu Auschwitz-Birkenau jest więc poniekąd realizacją znanej sentencji autorstwa Louisa Sullivana „form follows function”, która legła u podstaw zasad projektowania architektury i designu nowej ery. W tym kontekście Zygmunt Bauman wskazuje dodatkowo na fakt, iż „nowoczesna cywilizacja była […] z pewnością nie jedynym, ale z dużym prawdopodobieństwem koniecznym warunkiem Holocaustu (Zygmunt Bauman, Nowoczesność i Zagłada).
Typologiczny sposób przedstawienia budowli i obiektów w niniejszym cyklu fotograficznym ma na celu umożliwić odbiorcy analizę porównawczą pod kątem problemu racjonalizacji architektury służącej masowemu zabijaniu. Aby uniknąć interpretacyjnego charakteru i pozwolić na rzeczową analizę sfotografowanej rzeczywistości („rzeczy takich jakimi są” - Susan Sontag), zdjęcia zostały sporządzone przy zachowaniu zbliżonych, homogenicznych warunków oświetleniowych. Fotografie zostały sporządzone na czarno-białych negatywach w formacie 4x5 cala.
Wernisaż odbędzie się w dniu 24.11.2023 r. o godz. 17:00, a wystawa będzie następnie prezentowana do dn. 06.01.2024 r. od poniedziałku do piątku, w godzinach 9:00-15:00 w Europejskim Centrum Pamięć, Edukacja, Kultura.
Fotografie będą opisane w dwóch językach, polskim i niemieckim.
Tomasz Lewandowski: urodzony w 1978 roku w Nysie, mieszka i pracuje w Niemczech. Jako fotograf dokumentalny zajmuje się przede wszystkim socjologicznym wymiarem architektury.(www.tomaszlewandowski.de).